måndag 10 september 2012

Vi vet att kultur främjar hälsa och läkning men vad vet vi om kulturarbetares egen arbetsmiljö

Kära vänner, befinner mig nu på Svenska Institutet i Rom för att under 2 månader arbeta med att kartlägga kunskapsläget om kulturarbetarnas arbetsmiljö och hälsa. De finns inte synliga i offentlig statistik, det finns mkt lite studerat, få branschspecifika företagshälsovårder (ni FHV som har kulturarbetare som kunder hör gärna av er till mig) etc etc.
Det kommer mer och mer forskning om hur läkande kulturupplevelser är för människor med ohälsa men i detta får vi inte glömma att det är någon som utför kulturen att uppleva - bildkonsten, teatern, skulpturen, musiken, de framgrävda arkeologiska underverken.........
Hur har de det .. musiker som blir allergiska mot sina instrument, skådespelare och operasångare som täcker sig med smink och bär tunga konserverade kostymer som behandats med både det ena och andra för att hålla, konkurrensen, nattarbete och därmed följande livssilsproblematik, arkeologer på tunga utgrävningar i mark med gömda risker (kemikalier, bakterier mm)...ja det finns mycket att fundera över och undersöka vidare. Det är fantastiskt spännande och jag behöver all den input jag kan få från er med kunskaper inom området. Kontakta mig antingen via bloggens kommentarer eller via min mail irene.jensen@ki.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar